دلار بورس نفت فرش

بیش از نیمی از شرکت‌های موجود در بازار سرمایه‌ای ایران به روش‌هایی با اقتصاد بین‌المللی و قیمت کامودیتی‌ها در ارتباط می‌باشند. و همچنین بسیاری از شرکت‌های دیگر در بازار سرمایه‌ای ایران و جهان ما به صورت سرمایه‌گذاری و هلدینگی (holding) فعالیت می‌کنند که می‌توان بیان کرد که به صورت غیر مستقیمی با قیمت‌های جهانی محصولات تولیدی مرتبط هستند. صنایعی مثل شیمیایی و پتروشیمی با سهم بیش از بیست درصد ارزش بازار و فولاد و سنگ آهن با سهم بیش از ۱۸% بازار، از قیمت‌های جهانی محصولات پیروی می‌شود.

 و همین‌طور می‌دانیم که کامودیتی‌ها (kamoditi) عمدتاً با دلار آمریکا معامله و ارزش‌گذاری می‌گردد. هر کالایی که با دلار آمریکا  یا هر ارز دیگری مبادله شود از طرفی قیمت آن وابسته به عرضه و تقاضای محصولات است و از طرفی دیگر تغییرات ارزش ارز پایه مثل دلار آمریکا برای معامله نیز بر قیمت آن کالا یا محصول نیز تأثیر دارد.

 به عنوان مثال، شمش فولادی بر اساس دلار آمریکا معامله می‌گردد. حال با فرض ثبات همه‌ی عوامل، اگر ارزش دلار یا ایندکس آن دچار تغییرات عدیده شود، قیمت شمش جهانی هم به واسطه‌ی این تغییرات و نوسانات جهانی، نوسان خواهند داشت. اما این دو، رابطه‌ی معکوس با یکدیگر خواهند داشت. یعنی زمانی که ارزش دلار آمریکا افزایش یابد، قیمت محصول مثل فولاد نیز کاهش خواهد یافت.

ارتباط دلار با قیمت فرش

ایندکس دلار و قیمت جهانی نفت و تاثیر آن بر تولید فرش ماشینی

اقتصاد ایران وابستگی بسیار زیادی به قیمت جهانی نفت خواهد داشت. و از طرفی بورس به عنوان آینه‌ی تمام‌نمای اقتصاد یک کشور می‌باشد. پس با تغییرات قیمت جهانی نفت، وضعیت کلان اقتصادی تغییر و موجب تغییر بازدهی بازار سهام خواهد شد و در نتیجه بر روی تولیدات فرش ماشینی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 اگر بخواهیم بگوییم که دلار آمریکا به عنوان یکی از علل تغییرات قیمت جهانی نفت باشد، می‌گوییم که این رابطه با توجه به دلایل بالا بالعکس است. یعنی زمانی که ارزش دلار افزایش می‌یابد، قیمت نفت نیز کاهش می‌یابد. برخی از اقتصاددانان معتقدند که قوی‌ترین توجیه برای رابطه‌ی بین دلار و نفت از مسیر قیمت نفت به دلار و همین‌طور فرش ماشینی می‌گذرد.

 کشور آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده‌ی جهانی نفت خام است و در سال‌های اوج، رقم واردات نفت و مشتقات نفتی این کشور به عددی معادل دوازده میلیون بشکه نفت خام در روز می‌رسد. افزایش برون‌زای قیمت نفت خام باعث شدیدتر شدن کسری تجاری کشور آمریکا می‌شود و افت قیمت دلار آمریکا سریع‌ترین مکانیسمی است که می‌تواند این کسری را جبران کند و شرایط را در حالت متعادل نگه دارد.

 از این رو قیمت دلار آمریکا و نفت می‌تواند روی قیمت واردات الیاف نخ اکریلیک فرش ماشینی تاثیر مستقیم بگذارد و با افزایش آن‌ها قیمت الیاف و نخ اکریلیک افزایش پیدا کند؛ در همین ارتباط، در مقاله‌ای جداگانه عوامل موثر بر قیمت فرش ماشینی در ایران را نیز تشریح کرده‌ایم که با کلیک بر روی دکمه‌ی زیر می‌توانید مشاهده کنید:

قیمت فرش ماشینی و دلار

ارتباط ویروس کرونا و قیمت دلار با فرش ماشینی

در این قسمت می‌خواهیم در مورد ویروس کرونا و تولید فرش ماشینی و همچنین ارتباط قیمت دلار و قیمت ارز در بازار با فرش را به صورت مختصر و مفید بیان کنیم.

 ویروس کویید 19 و یا همان ویروس جدید کرونا و ارتباط آن با قیمت ارز و دلار می‌تواند بر میزان عرضه و تولید فرش ماشینی تاثیر بسزایی داشته باشد؛ چرا که با افزایش قیمت ارز و قیمت دلار، مواد اولیه و الیاف وارداتی افزایش می‌یابد و به همان میزان قیمت فرش ماشینی نیز به طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد.

 ویروس کرونا هم نتیجه‌ای عکس بر نوسان قیمت دلار بر روی فرش ماشینی دارد چرا که باعث رکود بازار و فروش فرش ماشینی می‌شود. این دو افت ویروس کرونا و قیمت دلار به دو دلیل مهم برای تولیدکنندگان فرش ماشینی مبدل گشته چرا که تا زمان باقی ماندن تحریم‌ها دلار افزایش خواهد داشت و همین‌طور تا زمان پیدا شدن واکسنی بر علیه ویروس کرونا کسادی را بر بازار فرش تحمیل خواهد کرد.

به امید روزی که سایه‌ی تحریم‌ها با دوستی با کشورهای جهان و همین‌طور دوستی کشورهای دنیا با ما برداشته شود تا ایرانی سربلند در کشورهای جهان باشیم تا یک ایرانی سرخورده و ناامید.

افزایش قیمت فرش و دلار
Call Now Buttonتماس بگیرید