فرش مسجد مکی

در میان نقشه‌های فرش سجاده ای مساجد، برخی از طرح‌ها به علت قدیمی بودن و همینطور بازخورد بسیار خوبی که در بین خریداران داشته است، بسیار معروف شده‌اند و به همین علت توسط شرکت‌های مختلف فرش‌بافی (با اندکی تغییر) بافته می‌شوند؛ طرح فرش مسجد مکی یکی از این نقشه‌های معروف است.

سجاده فرش‌ها به لحاظ ساختاری به دو دسته‌ی فرش محرابی سجاده ای و غیرمحرابی (تشریفاتی) تقسیم‌بندی می‌شوند که نقشه‌ی مکی از جمله طرح‌های فرش تشریفاتی برای مسجد و نمازخانه محسوب می‌شود.

پیش از هر چیز شما را به دیدن فیلمی کوتاه از نمونه‌ی بافته شده‌ی فرش سجاده مکی در کارخانه سبحان دعوت می‌نماییم و سپس به مباحث تکمیلی آن خواهیم پرداخت.

پخش ویدیو

طرح فرش مسجد مکی

همانطور قبلا گفتیم، طرح مکی یک طرح بدون محراب است که به طور معمول با یک حاشیه‌ی کناری بافته می‌شود. نقش‌مایه‌ی اصلی فرش مسجد مکی طرح اسلیمی شمسه می‌باشد که در طول فرش تکرار می‌شود. این طرح شمسه گاهی به صورت کوچک‌تر و گاهی نیز بزرگ‌تر در نقشه به کار می‌رود تا با هر سلیقه‌ای قابلیت بافت داشته باشد.

رنگبندی اصلی این طرح، رنگ سبز عربستانی یا رنگ سبز یشمی است ولی در رنگبندی‌های دیگری هم قابلیت تولید دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، قرمز لاکی یا قرمز روناسی، سرمه‌ای، گردویی و بادامی اشاره نمود.

فرش مسجد مکی

شانه، تراکم و جنس نخ طرح مکی

فرش مسجد مکی به دلیل محبوبیت بالایی که دارد، معمولا توسط کارخانه‌های سجاده بافی مختلف با انواع جنس نخ‌ها از جمله پلی استر، ورژن و اکریلیک بافته می‌شود تا هر مسجد و نمازخانه‌ای با هر توان مالی قادر به خرید آن باشد.

در توضیح اینکه کدام جنس الیاف به کار رفته در فرش مساجد از لحاظ کیفیت بالاتر است، باید بگوییم که سجاده فرش جنس نخ اکریلیک در مقایسه با سایر جنس نخ‌ها با کیفیت‌تر و بادوام‌تر می‌باشد.

از نظر شانه و تراکم هم برای این طرح بر خلاف فرش سجاده ای ستاره کویر یزد محدودیتی وجود ندارد و طبق سفارش معمولا امکان بافت با انواع تعداد شانه (500 شانه و 700 شانه) و با میزان تراکم‌های مختلف وجود دارد که در جدول زیر به ترتیب لیست گردیده است.

گره عرضی (شانه) گره طولی (تراکم) درجه کیفی فرش مسجد مکی
500 800 ضعیف
500 1000 نسبتا ضعیف
500 1200 متوسط
700 1800 متوسط
700 1950 خوب
700 2100 خیلی خوب
700 2250 عالی
700 2550 عالی
شانه تراکم درجه‌ی کیفی
500 800 ضعیف
500 1000 نسبتا ضعیف
500 1200 متوسط
700 1800 متوسط
700 1950 خوب
700 2100 خیلی خوب
700 2250 عالی
700 2550 عالی
فرش سجاده مکی

به طور کلی همین 2 عامل جنس نخ و تعداد گره‌های فرش مشخص کننده‌ی نهایی قیمت فرش سجاده ای مساجد است که با توجه به بودجه‌ی در نظر گرفته شده می‌توانید مورد مناسب را انتخاب نمایید.

اگر هم با شانه و تراکم آشنایی ندارید و می‌خواهید که اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید، بهتر است که به مقاله‌ی زیر رجوع کنید تا مانند یک حرفه‌ای خودتان تعداد گره‌های فرش نمازخانه و یا مسجدتان را بشمارید:

اندازه استاندارد فرش مسجد مکی

به طور کلی ابعاد فرش سجاده ای طرح‌های تشریفاتی مانند طرح مکی، به صورت رول دارای عرض استاندارد 1 متر و 25 سانتی‌متر و طول آن هم با توجه اندازه‌های طول و عرض مسجد بافته می‌شود که هر اندازه‌ای می‌تواند باشد. در تصویر زیر ابعاد را به صورت واضح مشخص کرده‌ایم:

ابعاد فرش مسجد مکی

انواع طرح‌های تشریفاتی شمسه‌دار

در ادامه چند نمونه طرح فرش مسجد بدون محراب که دارای طرح‌های شمسه هستند را می‌توانید مشاهده کنید:

سجاده فرش مسجد مکی شمسه دار
فرش مسجدی طرح شمسه
فرش سجاده ای مسجد طرح شمسه

طرح‌های محرابی شبیه مکی

اساس نقشه‌ی فرش مسجد مکی تشکیل شده از طرح‌های شمسه (طرح‌هایی شبیه به میله‌های ضریح) می‌باشد. اگر از این دیدگاه بخواهیم نقشه‌های فرش محرابی را برای شما معرفی کنیم، سه نمونه‌ی پرفروش زیر را می‌توانیم مثال بزنیم:

سجاده فرش طرح خضرا

در زمینه‌ی اصلی نقشه‌ی فرش سجاده خضرا، طرح‌های اسلیمی کاملا شبیه به همان طرح‌های شمسه در فرش مسجد مکی را می‌توانید مشاهده کنید. طرح‌های شمسه به وسیله‌ی یک طاق محراب زیبا احاطه گردیده‌اند و در قسمت پایین محراب هم یک گلدان گل را می‌توانید مشاهده کنید.

سجاده فرش محرابی طرح خضرا

فرش مسجد طرح جنات

فرش مسجدی طرح جنات دیگر نمونه‌ی محرابی شبیه به فرش مکی است که نقوش شمسه در داخل محراب آن به وضوح خودنمایی می‌کنند. در قسمت بالا و در بین هر محراب از طرح جنات نیز یک شکل نیم ترنج را می‌توانید مشاهده کنید.

فرش مسجد طرح جنات

فرش سجاده ای آریا

داخل محراب فرش سجاده آریا هم تشکیل شده از نقوش اسلیمی شمسه است که نمونه‌ی آن را در زیر برایتان آماده کرده‌ایم. این نقشه جزو طرح‌های محرابی و جدید شرکت سبحان می‌باشد.

فرش سجاده ای آریا

سفارش بافت فرش مسجد مکی

اگر قصد سفارش این طرح را برای مکان مذهبی خود دارید، هم می‌توانید به کارخانه سبحان در کاشان مراجعه کنید و هم می‌توانید به صورت تلفنی و آنلاین اقدام به خرید اینترنتی فرش سجاده ای طرح مکی کنید. مراحل ثبت سفارش را به ترتیب در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

  1. ابتدا تا جایی که امکانپذیر است باید متراژ مکان مذهبی مورد نظر را به طور دقیق به متر مربع مشخص کنید چراکه سجاده فرش مورد نیازتان طبق همین متراژ بافته خواهد شد. به منظور محاسبه‌ی دقیق، یک مستطیل بر روی کاغذ رسم کنید و سپس طول و عرض و همچنین جهت قبله را معین کنید و برای مدیر فروش شرکت ارسال نمایید تا رول‌های مورد نیاز محاسبه گردد.
  2. مرحله‌ی دوم را می‌توانیم مرحله‌ی انتخاب‌ها نامگذاری کنیم؛ درواقع شما باید نوع جنس نخ، تعداد شانه و تراکم، و در نهایت طرح و رنگبندی را مناسب با فضای مسجد و همچنین سلیقه‌ی خود انتخاب نمایید تا پس از پرداخت بیعانه، بافت فرش مسجد مکی آغاز گردد. مدت زمانی که بافت به پایان می‌رسد بستگی به متراژ شما و همچنین صف بافت دارد که معمولا بین 1 هفته تا 2 هفته را می‌توانیم تخمین بزنیم.
  3. پس از کامل شدن بافت، نوبت به ارسال و نصب آن می‌رسد. نحوه‌ی ارسال با شما هماهنگ خواهد شد؛ فقط توجه داشته باشید که اگر نیاز به نصاب داشته باشید تا نصب سجاده فرش را در محل انجام دهد، فرش‌ها به صورت دربست به همراه نصاب شرکت به مکان متبرکه‌ی مورد نظر اعزام خواهند شد. قابل ذکر است که هزینه‌ی نصب رایگان و به عهده‌ی کارخانه سبحان خواهد بود. پس از کامل شدن نصب، باقیمانده‌ی حساب را هم می‌توانید همانجا طبق توافق قبلی با مدیر فروش (چه نقدی و چه قسطی) با نماینده‌ی شرکت تسویه کنید.
Call Now Buttonتماس بگیرید